فناوری یکی از جنبه های مهم و ضروری برای ایجاد نوآوری است. اما مدارس به علاقه دانش آموزان در این زمینه توجهی نمی کنند.
آیا کلاس رباتیک می تواند این مسئله را تغییر دهد؟
دولت کوئینزلند اخیرا اعلام کرده است که در برنامه های درسی جدید، باید آموزش رباتیک برای دانش آموزان مقطع پیش دبستانی تا ۱۰ ساله وجود داشته باشد.
در سراسر جهان، اقداماتی در جهت رشد رباتیک صورت گفته است مانند ایجاد آکادمی رباتیک در ایالات متحده امریکا برای آموزش رباتیک در مدارس، اما در استرالیا به اندازه کافی برای آموزش رباتیک در مدارس فعالیتی صورتی نگرفته است.
برای توضیح اینکه چرا باید در مدارس باید برنامه نویسی برای ربات ها را به کودکان آموزش دهیم، ابتدا باید بدانیم که یک ربات چیست.
رباتیک چیست؟
«ربات هوشمند کره ای به نام “ایروبی” که می تواند به انگلیسی صحبت کند.
برنامه های نصب شده بر روی این ربات توسط اینترنت به روز شده و توسط کنترل از راه دور و صدای انسان اداره می شود»
اساسا ربات، یک دستگاه مکانیکی است که می تواند برای انجام مجموعه ای از دستورالعمل ها، برنامه ریزی شود.
ربات دارای یک واحد پردازنده، حسگر (سنسور) برای درک محیط اطراف خود و موتور و محرک
برای حرکت دادن اندام یا چرخ های آن است.
ربات ممکن است صحبت کند یا صداهای دیگری را ایجاد کند، یا طبق دستورالعمل
داده شده به آن،با استفاده از فلش زدن، نور و رنگ به محیط اطراف پاسخ دهد.
ربات ها نباید فقط از راه دور کنترل شوند بلکه باید بتوانند خودشان دستورالعمل های برنامه ریزی شده را اجرا نمایند.
چرا باید کلاس رباتیک در مدارس وجود داشته باشد ؟
شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهد دانش آموزان به فعالیت در کلاس رباتیک علاقه دارند و به خوبی پاسخ می دهند.
منابع آموزشی زیادی برای والدین و معلمان در اینترنت وجود دارد.
به عنوان مثال، کیت های ربات از قبیل Lego Mindstorms و Vex Robotics،
ربات های قابل برنامه ریزی ساده مانند توپ های Sphero و برنامه های درسی که در اینترنت برای والدین و معلمان در دسترس هستند.
ربات های پیچیده و جذابی مانند ربات NAO نیز در دسترس قرار دارند.
ربات ها برای انجام فعالیت های DIY (do-it-yourself) یعنی “خودت انجام بده” ساخته می شوند.
به عنوان مثال، یک فرد، روبات را با استفاده از یک چاپگر سه بعدی می سازد و از
تلفن هوشمند خود به عنوان یک ابزار تعاملی برای برقراری ارتباط با ربات چاپ شده استفاده می کند.


۱٫ سرگرم کننده بودن کلاس رباتیک برای کودکان
چندین مسابقه برای طیف وسیعی از گروه های سنی وجود دارند که می تواند غرایز رقابتی
کودکان را به شیوه ای مثبت هدایت نمایند.
به عنوان مثال، از کودکان خواسته می شود تا یک ربات از مجموعه Lego بسازند و
سپس یک مسابقه اجرا کنند تا ببینید که کدام ربات سریعتر حرکت می کند و کارها را به
خوبی انجام می دهد.
تجربه به من ثابت کرده است که دو روش جذاب برای آشناسازی دانش آموزان با
فناوری اطلاعات در کلاس درس، عبارتند از رباتیک و طراحی بازی کامپیوتری.
۲٫ روشی موثر برای آشناسازی دانش آموزان با کلاس رباتیک
با در اختیار داشتن کنترل یک ربات فیزیکی و دیدن آنچه که نادرست است،
دانش آموزان می آموزند که ربات ها چه کاری را می توانند و چه کاری را نمی توانند انجام دهند.
همچنین آنها یاد می گیرند که ربات نیاز به دستورالعمل های دقیق دارد.
تقاضای فزاینده ای برای آموزش علوم پایه، فن آوری، مهندسی و ریاضیات در مدارس وجود
دارد که کلاس رباتیک می تواند به این تقاضا پاسخ دهد و این شکاف را برطرف نماید.
همچنین با کلاس رباتیک ، می توان کاربرد فناوری را به طور مستقیم به دانش آموزان نشان داد.
همچنین، بدین واسطه، دانش آموزان علوم پایه، مهندسی و ریاضیات را بهتر یاد می گیرند
و درک می کنند که چگونه این رشته ها با یکدیگر ارتباط دارند.

۳٫ ارائه مهارت های مفید و لازم برای استخدام در مشاغل آینده
بدون تردید مردم جهان در آینده به مهارت های لازم برای کار با دستگاه های مکانیکی قابل برنامه ریزی احتیاج خواهند داشت.
مثلا صنعت هواپیماهای بدون سرنشین راه اندازی شده است و به گفته خبرگزاری The Economist، در هر ماه در ایالات متحده،
تعداد ۱۵۰۰۰ هواپیمای بدون سرنشین فروخته می شود.
با کلاس رباتیک ،دانش آموزان می توانند توانایی و علاقه خود به یک بازار شغلی در آینده را کشف نمایند.

۴٫ مناسب برای کودکان با ویژگی های خاص
شواهد قابل توجهی وجود دارد که نشان می دهندربات ها برای تعامل با کودکان اوتیسم مناسب هستند.
کودکان اوتیسمی می توانند به رفتارهای آرام، واضح و نامتناقض ربات ها، پاسخ دهند.
ASK NAO مجموعه بازی هایی است که برای ربات های NAO و به منظور آموزش
کودکان مبتلا به اوتیسم طراحی شده است.
میلو (Milo) یک ربات است که در استارتاپ Robokind در ایالات متحده برای کمک به
کودکان مبتلا به اوتیسم طراحی و ارائه شد
ه است.
از ویژگی های مثبت این ربات می توان به تکرار کردن، پیش بینی پذیری و بروز واضح
احساسات اشاره کرد.
۵٫ آشکارسازی و شناخت یک فناوری پیچیده
بسیاری از اخبار رسانه ها مربوط به ربات ها هستند.
یکی از تازه ترین آنها ممنوع کردن هواپیماهای بدون سرنشین و “ربات های قاتل” از سوی سازمان ملل متحد است.
گزارش دیگری از کمیته توسعه اقتصادی استرالیا صادر شده است که بیان می کند تا سال ۲۰۲۵،
ربات ها جایگزین ۴۰ درصد از شغل های استرالیا می شوند که معادل با حدود ۵ میلیون شغل در طول دو دهه آینده است.
درک اینکه ماشین ها چه کاری را می توانند و چه کاری را نمی توانند انجام دهند، بهترین راه برای مقابله با این ترس ها است.
تلاش و فعالیت در زمینه ساخت و رباتیک ، درک خوبی از توانایی ها و نقاط قوت آنها ارائه می دهد.